Veilige school
Veiligheid is prioriteit
Het is voor ons van groot belang dat de kinderen zich in onze school thuis voelen. Wij streven naar een prettige, ontspannen en open sfeer, waarin de kinderen zich gerespecteerd voelen en ervaren dat er voor iedereen aandacht is. Een goede sfeer is een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen.
We streven ernaar dat er een sfeer heerst waarbinnen leerlingen, leerkrachten en ouders zich prettig voelen. Belangrijke voorwaarden daarbij zijn: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, respect voor elkaar en een gevoel van veiligheid en geborgenheid en natuurlijk een open communicatie.
Om de veiligheid op school te ondersteunen hebben we op onze school twee sociaal veiligheidscoördinatoren (Karin Verschuren en Adriënne Polderman) en twee vertrouwenspersonen (Marieke Knuistingh Neven en Karin Verschuren). Zij zijn zowel voor leerlingen, medewerkers als ouders te bereiken bij zorgen en of vragen. Samen met u dragen we zorg voor een veilige omgeving.
Meldcode
Helaas is het soms realiteit dat kinderen te maken krijgen met huiselijk geweld en/of
kindermishandeling. Scholen zijn sinds 2013 wettelijk verplicht om een Meldcode te hanteren. Zo kunnen zij sneller en beter ingrijpen bij vermoedens van kindermishandeling. Dat hoort tot de verantwoordelijkheid van alle medewerkers van INOS.
Ik ben, omdat wij zijn! Wij geloven dat wij allemaal samen zorg dragen voor onze leerlingen:
ouders/verzorgers en school. Wij zijn alert op signalen die kunnen duiden op huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Onze medewerkers reageren assertief op deze signalen. De meldcode is bedoeld ter ondersteuning. Zo weet iedereen wat vastgelegd wordt en welke stappen worden verwacht bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling en welke ondersteuning daarbij voor handen is.
De Meldcode maakt onderdeel uit van het schoolveiligheidsplan van Kbs Petrus en Paulus en is via deze link in te zien. Je vindt deze meldcode ook op www.scholenopdekaart.nl van onze school onder het kopje ‘sociale veiligheid op deze school’.